Ik houd ervan.

Lekker veel kopen voor weinig geld.

Het is een droom die elk jaar voor één dag uitkomt, het lijkt te mooi om waar te zijn.

Terwijl wij hier onze grootste kortingsactie van het jaar vieren, overpeins ik mijn gedachten. Hoeveel mensen zouden vandaag de (kleding)winkels induiken om de beste deal te sluiten? Hoeveel spullen zouden er vandaag wél gekocht worden, die anders wellicht gewoon in de schappen waren gebleven? Hoeveel mensen laten zich verleiden door deze té gekke kortingsactie? Misschien is het contrast hetgeen mij het meest verward.

Ontspullen en MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen) zijn woorden die mij dagelijks om de oren vliegen. Van de plaatselijke supermarkt tot de online blogs die ons vertellen hoe we een fijn leven moeten leiden. Het lijkt hip om zo min mogelijk spullen te hebben zodat je alleen overblijft met spullen die ertoe doen. Ontspullen lijkt niet alleen je huis, maar ook je hoofd op te ruimen. Leven in een Tiny House lijkt de toekomst te worden en elk bedrijf wil tegenwoordig meedoen met het MVO.

Waarom proef ik dan een wrange smaak in mijn mond wanneer ik de hoeveelheid mensen op straat zie op deze bewuste vrijdag? De marketing lijkt het weer eens te winnen van onze idealen. En terwijl ik hier over nadenk poppen er een gedachten van afgelopen week in me op. Nadat ik verschillende documentaires over de modewereld heb bekeken, blijken er verontrustende dingen aan de hand te zijn. De kledingindustrie blijkt de op één na vervuilendste industrie ter wereld. 28 miljoen mensen blijken negatieve gevolgen te ondervinden aan de katoenteelt. Jaarlijks worden er 100 miljard kledingstukken gemaakt uit nieuwe vezels en voor één simpel t-shirtje blijkt 2700 liter water nodig te zijn. Hierdoor blijft steeds dezelfde vraag door mijn hoofd spelen:

Wie betaalt nu eigenlijk de echte prijs voor ‘onze’ blackfriday? 

Alhoewel ik hóóp dat de retailers deze dagen alleen gebruiken om hun voorraden te legen en ruimte maken voor de nieuwe collecties, kan ik het ook niet uit mijn gedachtes krijgen dat retailers hier bewust op inkopen en hierdoor de leveranciers onder druk zetten.

 

Niets is immers wat het lijkt..

Categorieën: Leuke gedachten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *