pionieren is een manier van leven

Dorien Beijk is jong, enthousiast en vol ambitie! 

Met haar doorzettingsvermogen en groot gevoel voor rechtvaardigheid, is zij met het merk Loofy’s hard op weg naar een plasticvrije wereld. De jonge onderneemster is pionier en geniet hier dagelijks van. Ze maakt veel mee in de wereld van ondernemers waarin zij meer dan eens strijd voor haar normen en waarden.

ontstaan

Loofy’s heeft haar ontstaan te danken aan een reis die Dorien heeft gemaakt voor haar studie. Tijdens de vier jaar durende opleiding Small Business and Retail Management was er de mogelijkheid om voor aan half jaar een minor te volgen in het buitenland. De specialisatie management and marketing sprak haar aan. Dat heeft haar doen besluiten om eind januari 2016 in het vliegtuig te stappen. Het komende half jaar zou zij in Azië gaan wonen en studeren. De minor beviel haar goed en ook de cultuur die totaal anders is dan in Europa heeft haar veel geleerd. Eén van de dingen die haar (en haar studiegenoten) opviel, was dat er enorm veel afval aanwezig was. Niet alleen op straat, maar ook in het water en in de natuur. Ze merkte bij zichzelf dat ze zich hier enorm over kon opwinden. Daarom bedacht ze dat híer haar passie lag die ze nodig had om een onderneming op te zetten. 

afstuderen

Tijdens het afstuderen heeft ze deze passie omgezet naar een helder ondernemingsplan. Hierin wil ze tegelijkertijd de boodschap over plastic én een oplossing aanbieden. Ze geeft aan dat ze dat belangrijk vindt; niet alleen praten over problemen, maar om ook met een oplossing te komen. ‘Er worden zoveel mooie en bewuste producten gemaakt, het is alleen jammer dat het niet het grote publiek bereikt. Ik denk dat wanneer we goede, duurzame en bewuste producten in een trendy jasje steken, veel meer mensen bereid zijn om mee te doen met de plasticvrije trend.’ De producten die Loofy’s verkoopt, worden in samenwerking met fabrikanten gemaakt en verkocht onder het merk Loofy’s. De ambitie om de producten geheel zelf te maken heeft ze laten varen. ‘Er zitten zoveel haken en ogen aan het produceren van eigen cosmetica waardoor het bijna onhaalbaar is om dat op dit moment zelf te gaan doen. Voor het doel van Loofy’s is het niet perse nodig om het zelf te gaan produceren.’

ondernemerschap

Qua ondernemerschap is ze enorm blij met het doorzettingsvermogen dat ze als eigenschap heeft. Het doorzettingsvermogen stelt haar in het vermogen om altijd door te gaan en haar doel niet uit het oog te verliezen. ‘Vastberaden in het doel, flexibel in de manier waarop’ Het doel van de onderneming Loofy’s is om mensen bewust te maken van het dagelijks plastic dat men gebruikt. ‘Ik wil mensen niet dwingen om iets plasticsvrij te kopen, ik wil alleen dat mensen bewúst zijn van de alternatieven zodat ze zelf kunnen beslissen of ze het de moeite waard vinden om hierin een verandering in te maken.’

Soms vindt ze het pionieren en altijd alles opnieuw uitvinden wel zwaar. ‘Dingen zoals het kopen van tape om verzenddoosjes dicht te plakken vergt nodig onderzoek aangezien alles plasticvrij moet. Een ander zou misschien genoegen nemen met een simpel plakbandje, ik wil ook dit soort spullen plasticvrij, dus ik ben net zolang doorgegaan tot ik een plantaardige tape heb gevonden die in combinatie met water aan elkaar plakt.’ 

groei

De laatste maanden is het klantenbestand van loofy’s aanzienlijk gegroeid waardoor ze veel mensen heeft weten te bereiken. Ook online groeit het merk en weten steeds meer mensen de plasticvrije verzorgingsproducten te vinden.  Dit motiveert haar enorm en zorgt voor steeds meer vertrouwen in het merk en doel van de onderneming.

Hetgeen wat ze soms lastig vindt aan het groeien, is dat er nu ook enkele negatieve reviews haar bereikt hebben. ‘Het lijkt wel alsof sommige mensen ‘gewoon’ negatief willen zijn, zonder het doel van de onderneming te snappen. Dit vind ik soms wel lastig omdat ik graag wil dat iederéén het doel van Loofy’s snapt en dat iedereen hier zelf een keuze in maakt. Dat niet iedereen dit zal snappen vind ik soms wel lastig.’ Wel geeft ze aan dat ze vaak alleen maar enorm dankbaar is voor alles feedback, zowel negatief als positief. Het geeft vaak nét het beetje extra waardoor de onderneming alleen maar beter en groter wordt. 

PS: Ik heb dyslexie en wil jullie graag een hoop vertellen. Zie je een #taalfoutje, vertel het me gerust 🙂