Het verhaal over Loofy's

In Bangkok en op Bali viel haar mond open van al het plastic afval. Nu, een paar jaar en ruim honderd verkooppunten voor haar plasticvrije merk Loofy’s later, krijgt Dorien Beijk missie om de wereld stap voor stap bewust te maken van het plasticprobleem meer bereik. ,,Je hoeft niet plasticvrij te kopen, als je maar weet dat het er is.”

Tekst: Sanne Eva Dijkstra

In het derde jaar van haar studie Small Business en Retailmanagement studeerde Dorien Beijk een tijdje in Bangkok, Thailand. Lopend van haar accommodatie naar school, pakweg zo’n 200 meter, werd het plasticprobleem haar bijna letterlijk onder de neus geduwd. ,,O-ve-ral lag plastic afval. Langs de straten, op braakliggend terrein, vergroeid in de natuur. Daar viel voor mij echt het kwartje. Ik werd er zo boos van: waarom ís dit zo? Waarom gebeurt dit?” 

Contrast met thuis

Terugkijkend realiseert ze zich dat ze zelf behoorlijk landelijk opgroeide in Friesland. ,,We woonden buiten het dorp en tegenover een bos. Mijn vader is boswachter en zowel voor zijn werk als privé veel met de natuur bezig. We hadden schapen en kippen, onze eigen composthoop en gingen bewust met afval om.” Houten afwasborstels en biologisch afbreekbaar afwasmiddel bijvoorbeeld, waren in het gezin Beijk al normaal ver voordat ze hip werden. 

Na tien weken Bangkok volgden tien weken Bali, waar plastic al even alomtegenwoordig was. ,,Wij hadden thuis een houtwal in de tuin. Op Bali zag ik een

vergelijkbare constructie, maar dan van plastic, waar telkens meer afval achter gedumpt werd. Bizar, vond ik het. Het contrast met hoe ik zelf opgroeide was zo groot, misschien dat het me daardoor zo raakte.”

Circulair ondernemen

Geschokt en verontwaardigd mailt Beijk haar docenten in Nederland: als ze zelf een bedrijf begint, kan ze daar dan op afstuderen? Terug in Nederland komt ze in contact met specialisten op het gebied van micro- en nanoplastic van onder andere Wetterskip Fryslân. ,,Dat opende me opnieuw de ogen. Het plasticprobleem is hier misschien niet zo zichtbaar als op sommige andere plekken ter wereld, maar dat betekent niet dat het niet bestaat. Er zitten gigantisch veel plastic deeltjes in onze lucht en in ons water.”  

Uiteindelijk schrijft ze haar afstudeeronderzoek over het opstarten van een start-up volgens de waarden van een circulaire economie. Die scriptie vormt vervolgens de basis van haar eigen duurzame, waar mogelijk circulaire onderneming Loofy’s. ,,De naam is afgeleid van de Loofah-spons, gemaakt van een plant. Dat was het eerste plasticvrije badkamerproduct dat ik aanbood.”

Inmiddels verkoopt Beijk een ruim assortiment plasticvrije badkamerproducten: van wattenstaafjes, scheerzepen en tandpoeder tot shampoo bars, conditioner en zonnebrand. ,,Ik wil mensen helpen om dagelijks verschil te maken door producten in badkamer te vervangen door plasticvrije varianten. Termen als duurzaam en circulair hebben wel enige lading, maar zijn voor veel mensen ook te vaag of algemeen. Plasticvrij is veel duidelijker, je weet meteen waar het om gaat en waar je het voor doet.”

Liefst lokaal

Beijk begon haar bedrijf vanuit haar studentenkamer. Om zichzelf te bedruipen had ze in de eerste jaren bijbaantjes in de horeca en deed ze schoonmaakwerk. Zo’n 3,5 jaar na haar afstuderen kan ze leven van Loofy’s en heeft ze 7 medewerkers. ,,Daar zitten stagelopers bij, medewerkers die bij mij in dienst zijn en mensen vanuit een reïntegratietraject van de gemeente.” 

Dat laatste is belangrijk voor haar. ,,Ik vind het heel waardevol om mensen die anders buiten de bood vallen een kans te kunnen bieden. Je ziet ze opbloeien en zichzelf ontwikkelen, dat is heel bijzonderl. Ook op sociaal-maatschappelijk gebied kun je als ondernemer concreet verschil maken. Mij geeft dat net zo’n goed gevoel als weten dat ik iets, hoe klein ook, bijdraag aan het tegengaan van het plasticprobleem.”

De producten van van Loofy’s worden verpakt in Leeuwarden, maar de productie zelf vindt nu nog plaats in een fabriek in Estland. In de toekomst hoopt Beijk dat proces, van productie tot verpakking, volledig in eigen beheer te kunnen doen. ,,Inhouse produceren is kostbaar, maar we zijn bezig met een eigen zeperij in Leeuwarden. Want uiteindelijk geldt als je duurzaam wilt ondernemen ook: hoe lokaler, hoe beter.”

Bewustwording

Bij de verkoop – er zijn inmiddels zo’n 125 online en fysieke verkooppunten in Nederland – en marketing van Loofy’s speelt het verhaal achter de producten een hoofdrol. ,,Dat staat op nummer een. Via onze website, social media en mailings vertellen waarom we doen wat we doen en geven we bijvoorbeeld tips voor plasticvrij leven. Op die manier bouwen we een community op van mensen met dezelfde waarden. En met dat verhaal spelen we ook weer in op de markt. Zo hebben we onlangs een speciale shampoo bar ontwikkeld voor de curly girl method (populaire verzorgingsmethode voor krullend haar, red.). Dat vind ik ook zo leuk aan ondernemen, de vrijheid om steeds weer nieuwe dingen te bedenken.” 

De drang om van betekenis te zijn vormt voor Beijk de basis van haar onderneming. ,,Ik zou geen ondernemer kunnen zijn puur en alleen vanwege het ondernemen. Ik wil echt iets doen waarbij ik het idee heb dat ik iets bijdraag om iets beter te maken. Als persoon heb je wel een stem, maar niet zo’n grote. Als je bedrijf groter wordt, wordt je stem ook meer waard. Dan kun je nog meer je visie uitdragen, krijgt het meer body en heb je meer bereik.” 

Ze probeert niet alleen consumenten, maar ook andere ondernemers bewust te maken van het plasticprobleem en hun rol daarin. “Ik ben altijd aan twee kanten aan het roepen. Aan consumenten vertel ik dat het 

anders kan, aan ondernemers vertel ik dat het anders móet. Ik wil ze bewust maken van het plasticprobleem en hun rol daarin. Vooral op het gebied van verpakkingen valt er nog zo veel winst te behalen.” 

Bewustwording en verandering

Als Beijk haar zin krijgt, ligt Loofy’s uiteindelijk in de schappen van een grote supermarkt- of drogisterijketen – en niet in de eerste plaats omdat dat haar afzetmarkt in een klap flink zou vergroten. Als mensen op een normale dag en tijdens hun normale bezigheden zien dat er alternatieven zijn voor plasticvrij, maakt dat de keus makkelijker, denkt ze. ,,Consumenten moeten weten dat je kunt kiezen, liefst op een zo laagdrempelig mogelijke manier. Je hoeft het wat mij betreft niet eens te kopen, als je maar weet dat het er is.” 

En soms gaat bewustwording creëren bijna vanzelf. ,,Mensen om me heen zeggen soms: ‘Omdat ik jou heb leren kennen of omdat jij je bedrijf zo runt, ben ik zelf anders gaan nadenken over mijn plasticgebruik.’ Ik wil niet pusherig zijn, daar let ik echt op, want dat werkt juist averechts. Maar als ik, alleen maar door te doen, iets kan veranderen bij een ander, dan ben ik trots. Dan denk ik: zie je wel, mijn bedrijf heeft een stem en die stem wordt gehoord.” 

enquête

Doe jij mee aan onze enquête?

Vind je Loofy’s super tof en wil je graag met ons meedenken? Werk dan mee aan onze enquête!

Ben je een fan en wil je graag geïnterviewd worden om ons te helpen? Laat dan hier je mailadres achter en wij nemen contact met je op.

Chat met Dorien
1
Hallo 👋🏼
Mocht je vragen hebben, start dan eenvoudig een whatsapp gesprek met me 🌱